mandag den 27. februar 2012

Klassisk musik

Vi har hørt det siden, vi var helt små - i tegnefilm, Disneyfilm. Faktisk møder vi klassisk musik som baggrundsmusik i stortset alle film, der skal danne klare billeder af situationen for seeren. Stress, frustration, vrede, glæde, lykke, kærlighed, had, sorg, fortabelse. Klassisk musik er noget af det bedste, jeg ved. Jazz og klassisk er de to musikgenrer, der for mig er værd at lytte på. Jazz - når jeg skal hygge mig, klassisk - når jeg vil høre musik. Det er helt utroligt at tænke på, hvordan de fantastiske komponister med hjertet har kunnet skrive så smuk og vidunderlig musik - Chopin - hvis grav jeg så for lidt over en uge siden i Paris - Bach, Beethoven, Mozart, Schubert, Tchaikovsky, Rachmaninov, Vivaldi, Dvorák, Smetana, Schumann, Mahler, Brahms, Ravel, Strauss, Haydn, Grieg, Bellman, Satie - ja, man kunne blive ved. Klassisk musik går lige ind i mit hjerte. Det er som om verden bliver slået fra og min sjæl og mine tanker for lov at flyve frit i et ubeskriveligt univers. Om jeg står og betragter en solnedgang, skal lave lektier med afslappet sind, reflektere over hvordan min hverdag har været eller blot lytte til lidt musik, foretrækker jeg klassisk. 

Klassisk musik har så mange nuancer, så mange forskellige måder at udtrykke sig vidt forskelligt på. Det kan være svært at sætte fingeren på et stykke, som man kan kalde "yndlings", men jeg har et par stykker, som er gået ind i hjertet hos mig og som jeg ofte hører igen og igen. Sange som har fået mig til at koble af, tænke og som har rørt mig både mentalt og fysisk. Klassisk musik kan røre noget, som ingen anden musik kan. Her er min liste over nogle af mine "yndlings" stykker inden for den klassiske musik. Tillad jer selv og giv jer selv tid til at lytte til disse meget smukke stykker, hvis I vil. Jeg vil i hvert fald.


























3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hvor er det dejligt at vide at der er en jævnaldrene som også hører klassisk musik (og jazz)!
Tak fordi at du vælger at dele disse vidunderlige sange ud :-)

Amanda sagde ...

Hvorfor har jeg ikke opdaget din blog noget før? Nu er jeg i hvertfald fast læser, super sød blog og header!
Kh. Amanda, madeindk.dk

Sandra sagde ...

Sofie: Dejligt at høre at du er med på samme båd! Det var da så lidt - skulle det være en anden gang? :)

Amanda: Det ved jeg ikke - men dejligt at du har opdaget den nu. Tak for den søde kompliment! :)